Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
факультет іноземної філології
кафедра німецької мови
- Загальна інформація про курс
Назва курсу,
мова викладання |
Німецька мова у соціокультурному аспекті
Мова викладання – німецька |
Викладачі | Калинюк Тетяна Василівна, завідувач кафедри німецької мови, кандидат педагогічних наук |
Профайл викладачів | https://deutsch.kpnu.edu.ua/about-kaf/kalyniuk-t-v/ |
E-mail: | kalynka13@ukr.net |
Сторінка курсу в MOODLE | https://moodle.kpnu.edu.ua/course/view.php?id=859#section-4 |
Консультації | Згідно графіку консультацій, що розміщений на сайті кафедри німецької мови: середа 15.00
https://deutsch.kpnu.edu.ua/hr-kons-vykl/ |
- Анотація до курсу
Курс «Німецька мова у соціокультурному аспекті» належить до циклу вибіркових дисциплін професійної підготовки фахівців зі спеціальності 014 Середня освіта (Мова і література (німецька) за освітньою програмою Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література). Курс вивчається у 7-му семестрі і завершується екзаменом.
Основними організаційними формами навчання є лекційні та практичні заняття. Лекції ознайомлюють із системою сучасних лінгвокультурологічних знань, переважно про специфіку вживання німецької мови різними соціальними групами (жаргон, сленг, молодіжна мова тощо), національні (австрійський та швейцарський варіанти німецької мови) та територіальні (діалекти) особливості використання німецької мови. У рамках курсу продовжується удосконалення практики іншомовного спілкування, перекладу. На практичних заняттях розглядаються найбільш проблемні питання курсу як у вигляді дискусій, так і у формі доповідей і презентацій студентів. Курс викладається німецькою мовою.
- Мета та цілі курсу
Мета вивчення навчальної дисципліни «Німецька мова у соціокультурному аспекті» – ознайомити студентів із словниковим складом сучасної німецької мови у всій його різноманітності, з його специфікою у порівнянні з іншими мовами (в першу чергу – з українською), з його територіальною та соціальною диференціацією. Курс повинен допомогти студенту правильно аналізувати мовний матеріал, осмислити і впорядкувати вже набутий ним у попередніх семестрах вокабуляр і сприяти більш цілеспрямованому, свідомому і систематичному засвоєнню нової лексики з перспективою використання матеріалів навчальної дисципліни у практиці навчання німецької мови в освітніх закладах різного типу.
- Формат курсу
Стандартний курс (очний). Навчальним планом передбачені лекції та практичні заняття.
- Результати навчання
У результаті вивчення дисципліни студент повинен отримати:
загальні компетентності:
Здатність спілкуватися рідною та іноземними мовами як усно, так і письмово.
фахові компетентності:
- Здатність розуміти усне мовлення та реагувати на нього за умови здійснення спілкування стандартною німецькою мовою в нормальному темпі, спираючись на психофізіологічні механізми сприйняття мовлення та використовуючи тексти різних жанрів.
- Вміння реалізувати мовленнєвий намір у ситуаціях соціально-побутової, соціально-культурної та навчально-трудової сфер комунікації.
- Використання основних понять лінгвістики у її системно-структурних зв’язках.
Очікувані програмні результати навчання:
- Володіти основними поняттями лінгвістики у її системно-структурних зв’язках.
- Уміти виділяти форму, зміст й функції мовної одиниці.
- Визначати основні закономірності розвитку та функціонування типових і нетипових мовних явищ.
- Знати умови, форми , стратегії і тактики мовленнєвої комунікації; володіти лінгвістичним апаратом та навичками мовленнєвої діяльності.
Обсяг і ознаки курсу
Найменування показників | Характеристика навчального курсу |
денна форма навчання | |
Освітня програма, спеціальність | Середня освіта (Німецька мова і зарубіжна література)
014 Середня освіта (Мова і література (німецька) |
Рік навчання/ рік викладання | четвертий /2019-2020 |
Семестр вивчення | сьомий |
нормативна/вибіркова | вибіркова |
Кількість кредитів ЄКТС | 4 кредити ЄКТС |
Загальний обсяг годин | 120 год. |
Кількість годин навчальних занять | 40 год. |
Лекційні заняття | 20год. |
Практичні заняття | 20 год. |
Семінарські заняття | |
Лабораторні заняття | |
Самостійна та індивідуальна робота | 80 |
Форма підсумкового контролю | екзамен |
- Пререквізити курсу
Ефективність засвоєння змісту дисципліни «Німецька мова у соціокультурному аспекті» значно підвищиться, якщо здобувач вищої освіти попередньо опанував матеріал таких дисциплін як: Практика усного та писемного мовлення німецької мови, Практична граматика німецької мови, Практична фонетика німецької мови, Лексикологія німецької мови, Лінгвокраїнознавство, Німецька фразеологія у лінгвокультурологічному аспекті, Регіональні варіанти німецької мови.
- Технічне й програмне забезпечення /обладнання
Вивчення курсу не потребує використання спеціального програмного забезпечення.
- Політики курсу
Письмові роботи. Очікується, що студенти виконають декілька видів письмових робіт (тести) та готуватимуть презентації до тем визначених робочою навчальною програмою дисципліни.
Відвідання занять. Очікується, що всі студенти відвідають усі лекції і практичні заняття курсу. Студенти мають інформувати викладача про неможливість відвідати заняття. У будь-якому випадку студенти зобов’язані дотримуватися термінів виконання усіх видів робіт, передбачених курсом.
Література. Уся література, яку студенти не можуть знайти самостійно, буде надана викладачем виключно в освітніх цілях без права її передачі третім особам. Студенти заохочуються до використання також й іншої літератури та джерел, яких немає серед рекомендованих.
Схема курсу
Назви змістових модулів і тем
|
Кількість годин | |||||||
разом | у тому числі | |||||||
лекційні заняття | практичні заняття | семінарські заняття | лабораторні заняття | самостійна робота | індивідуальна робота | |||
ЗМІСТОВИЙ МОДУЛЬ 1
Soziale Differenzierung des deutschen Wortschatzes |
||||||||
Thema 1-2. Soziolinguistik des Deutschen. Erscheinungsformen der deutschen Sprache. Die soziokulturelen Aspekte der Stratifikation des deutschen Wortbestandes. | 16 | 4 | 2 | – | – | 10 | – | |
Thema 3. Die allgemeinen Charakteristiken der Begriffen „Kultur“, „Soziokultur“ in sementischen Theorien. | 14 | 2 | 2 | – | – | 10 | – | |
Thema 4. Sozial-berufliche Differenzierung des deutschen Wortschatzes. Allgemeine Charakteristik der Sonderlexik und ihre Klassifikation. Fach- und Berufswortschatz. | 16 | 2 | 4 | – | – | 10 | – | |
Thema 5-6. Gruppenspezifische Wortschätze (Soziolekte, Slang, Jargon, Argo). Wechselbeziehungen zwischen Sonderlexik und Allgemeinwortschatz. | 18 | 2 | 6 | – | – | 10 | – | |
Thema 7. Jugendsprache und ihre strukturel-semantische Besonderheiten. Erweiterung des deutschen Wortschatzes (Arten der Entlehnung. Klassifikation der Entlehnungen. Assimilation der Lehnwörter. Wege der Entlehnungen). | 30 | 4 | 6 | – | – | 20 | – | |
Thema 8. Bedeutungskonstitution des soziokulturellen Wortschatzes: Realienwörter, sprachliche Lakunen, Hintergrudlexik, die konnotierte Lexik. Übersetzungsverfahren für Realien. | 26 | 2 | 4 | – | – | 20 | – | |
Разом за змістовим модулем 1 | 120 | 16 | 24 | – | – | 80 | – | |
Разом годин | 16 | 24 | – | – | 80 | – |
- Система оцінювання та вимоги
Загальна система оцінювання курсу |
Поточний контроль здійснюється під час проведення практичних занять і має на меті перевірку знань студентів з окремих тем навчальної дисципліни та рівня їх підготовленості до виконання конкретної роботи. Оцінки у 12-бальній шкалі отримані студентами, виставляються у журналах обліку відвідування та успішності академічної групи.
Оцінювання на навчальних заняттях для одного модуля переводяться у -бальну систему за формулою: (Сер. бал.х 0,05 +0,4) х 15) Студент, знання, уміння і навички якого на навчальних заняттях за 12-бальною шкалою оцінено від 1 до 3 балів, вважається таким, що недостатньо підготувався до цих занять і має академічну заборгованість за результатами поточного контролю. Студенту, який не виконав поточних домашніх завдань, не підготувався до навчальних занять, в журнал обліку роботи академічної групи ставиться 0 балів. Поточну заборгованість, пов’язану з непідготовленістю або недостатньою підготовленістю до навчальних занять, студент повинен ліквідувати. За ліквідацію поточної заборгованості нараховуються бали середнього (4, 5, 6), достатнього (7, 8, 9) та високого рівня (10, 11, 12). Критерії оцінювання знань, умінь, навичок студентів на навчальних заняттях
Модульний контроль (сума балів за окремий змістовий модуль) проводиться на підставі оцінювання результатів знань студентів після вивчення матеріалу з логічно завершеної частини дисципліни – змістового модуля. Завданням модульного контролю є перевірка розуміння та засвоєння матеріалу (теми).
Семестровий (підсумковий) контроль проводиться у формі екзамену. Оцінка знань студентів здійснюється за 100 бальною шкалою за такими рівнями та критеріями:
|